zondag, juli 09, 2006

Jo Misdom

Jo Misdom (Amsterdam, 1932)

Via assistentschappen bij onder anderen Godfried de Groot en Cor van Weele, en een korte loopbaan als bruidsfotograaf in Bergen op Zoom belandde Jo Misdom bij Press Art in Amsterdam. Voor dit persbureau fotografeerde hij de modeshows van de Society Shop, waarbij -voor die tijd heel progressief- Engelse modellen gebruikt werden. Dankzij deze foto’s kwam Jo Misdom midden jaren 60 in de reclame terecht.
Het was een periode van zoeken. Omdat het reclamevak nog volop in ontwikkeling was, moest de fotograaf zich de kennis en techniek van het ensceneren - van de dingen net even mooier voorstellen - nog helemaal eigen maken. Artdirectors kwamen met voorbeelden aanzetten uit buitenlandse bladen. Met ontzag keek Misdom naar deze foto’s, van glazen wijn bijvoorbeeld waar perfecte luchtbelletjes op het vloeistofoppervlak dreven – niet wetend dat het belletjes van glas waren.
De reclamewereld was nauwelijks georganiseerd. Freelance specialisten om locaties te zoeken, rekwisieten te regelen of de styling te verzorgen, waren er nog niet. Hun komst zou de fotowereld veel werk uit handen nemen, maar werd door Misdom ook als verarming van zijn vak ervaren. Niets was gezelliger dan samen met de artdirector naar locaties te zoeken. Het grootste plezier beleefde Misdom aan het regisseren van grote groepen modellen, om die zo levensecht en naturel mogelijk op de foto te krijgen. Iedere dag bracht een nieuwe opdracht, kwam er een klant die een topprestatie verwachtte. Iedere dag opnieuw moest er een topprestatie worden geleverd. Augustus 1982, toen Misdom vijftig was geworden, werd de druk hem teveel. Hij stopte en ging doceren aan de Haagse School voor Fotografie en Fotonica.
Misdom heeft zich nooit gerealiseerd hoe goed hij was. Hij hing nauwelijks in het reclamecircuit rond, kwam niet in hun kroegen of op hun feestelijke presentaties. Pas op school, toen hij zijn naam hoorde rondzingen door de gangen, drong tot hem door hoe groot zijn reputatie eigenlijk was. Het docentschap werd een verrijking van zijn leven. Hij had alles op zijn intuïtie en gevoel gedaan, maar kan nu vertellen, beredeneren en uitleggen hoe je de dingen deed. Kennis overbrengen lukt alleen door de vaardigheid het vak te kunnen analyseren. Ineens praatte Misdom over inhoud, vorm, licht en het leggen van accenten. Vijftien jaar lang, tot zijn pensionering, was Misdom een gedreven, inspirerende docent die de Nederlandse fotowereld een groot aantal gemotiveerde, goed opgeleide fotografen heeft afgeleverd.

©Pim Milo, 2002

0 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home