zondag, juli 09, 2006

Geert Kooiman

Geert Kooiman (Amsterdam, 1936)

De commerciële fotografische loopbaan van Geert Kooiman is kort maar hevig. Als hij in 1958 aan de Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag is afgestudeerd, voegt hij zich bij zijn zuster in Canada. Hij wordt assistent van Peter Croydon, de dan bekendste reclamefotograaf van Toronto, die een meester in high key is: het volmaakt doortekend fotograferen van witte voorwerpen tegen een witte achtergrond. In 1960 vestigt Kooiman zich in Den Haag van waaruit hij reclamefotografie doet voor het Rotterdamse bureau Lintas. Als Kooiman zijn vrije werk in Duitsland aan Willy Fleckhaus presenteert, wordt hij meteen voor het blad Twen ingeschakeld. Willy Fleckhaus is de belangrijkste artdirector van het naoorlogse Duitsland en Twen hét tijdschrift van de seksuele revolutie van de jaren zestig. Kooiman ontwikkelt zich tot een feilloos vertolker van de tijdgeest. Zijn cameravoering is wild, innovatief, experimenteel en grensverleggend. Kooiman’s vernieuwende fotografie trekt al snel de aandacht van de Duitse reclamewereld die hem inhuurt voor advertentiecampagnes. Ook daar is zijn creativiteit onstuitbaar. Binnen de kortste keren is zijn reputatie zo groot, dat niemand hem beperkingen wil opleggen. Hij introduceert dynamiek in de reclamefotografie. Met een omvangrijk productieteam verblijft hij een maand lang in een compleet afgehuurd hotel in Portugal van waaruit de nieuwe modellen van BMW, met coureurs aan het stuur, rijdend in het heuvelland worden gefotografeerd, afgeschermd voor het nieuwsgierige publiek. Kooiman - die in toenemende mate een weerzin ontwikkelt tegen het werken in opdracht - permitteert zich om aan ‘Kundenbeschimpfung’ te doen. Die beledigingen laat men zich echter met plezier welgevallen, zo groot is de wens van reclamebureaus om zijn talent te gebruiken.
Het opvallende werk voor Twen leidt tot fotografie voor het Nederlandse maandblad Avenue, dat samen met zijn Duitse commerciële werk weer leidt tot nieuwe opdrachten uit de Nederlandse reclamewereld. Geert Kooiman verhuist van Den Haag naar Amsterdam en gaat in een gerenoveerd pakhuis wonen aan de Brouwersgracht.
Maar de ontembare creativiteit van Geert Kooiman is nauwelijks dienstbaar te maken, steeds vaker komt hij met zichzelf in conflict, met de beperkingen van het werken voor derden. In 1972 is het over. Als hij, letterlijk ziek van het uitvoeren van opdrachten, in het water van de Brouwersgracht heeft moeten kotsen, stopt hij abrupt en radicaal. Hij vestigt zich eerst in Italië, later in Spanje en Frankrijk, en maakt nog alleen autonome fotografie.

©Pim Milo, 2002

0 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home